De echte dood,
die het lijden
ongedaan maakt.
Er is geen lijden
meer, als men
de echte dood
is gestorven.
De dood van
wat?  Van
het lichaam?
Blijkbaar niet,
want het is
vanzelfsprekend
dat het sterft.
Wat is dan de
èchte dood?
Wat, moet er
sterven om echt
te kunnen
leven?
 

20.
 
Oorzaak
 
Ik,
moet het ik
sterven?
Het ik, moet sterven,
want het is
de oorzaak
van alle lijden.
Maar, het ik mag
niet sterven,
want het zíjn wíj.
Ik mag niet
doodgaan, want
dan zijn we
verloren.
Wat is het
verlies, als
je het leven
wint?
Als je ophoudt
te lijden?
Wat is dan het
verlies?
 

 

21.

Onvrijwillig

Verloren te
strijden om
het lijden te
laten ophouden.
Strijden om
te vermijden
wat vrijwillig
moet worden
aangegaan.  Want,
het komt onvrijwillig
telkens weer,
altijd opnieuw
komt het
lijden als wij
het willen
vermijden.
Het lijden blijft,
het lijden komt
altijd weer.
Niet te stoppen,
want het lijden
is de enige
weg naar
het leven.
Het brengt
de dood die
het leven
mogelijk maakt.
Het echte
leven voorbij
leven en dood.
Er voorbij.
Het leven
zonder lijden.
Het ik is dan
dood.
Voorgoed, het
ik kan maar
één keer
sterven.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reacties op dit gedicht
Jacky Van den Berghe vindt het leuk als je reageert op dit gedicht

Nog geen account bij Gedichten-Freaks?
Vul hieronder je gegevens in om te registreren en laat gelijk een reactie achter.
Je schrijversnaam
Wachtwoord
wachtwoord nogmaals
E-mailadres


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 02:46
Voor lion10cc2:
... vergoddelijkt ik is dat zich in de beperktheid van z''n waan boven alles verheven meent en oorlogen ontketent met legers die onoverwinnelijk worden geacht. Voorbeelden te over!
Hartelijk groetje,
Jacky


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 02:41
Voo lion10cc:
Nee, als wij er in slagen het ik in ons te laten sterven, wordt ons zelf herboren. Onszelf, dat in een lichaam geboren wordt, maar dat tijdens z''n opgroeiend leven ''overschoefeld'' (overrompeld) wordt door het ik, en naar de achtergrond wordt gedrongen. Als het ik sterft worden wij herboren en kunnen wij als het ware optimaal beginnen leven!
Ego is bij wat ik hier het ik noem niet passend, omdat het ik dat ik bedoel een vermeend ...


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 02:28
Voor viking queen:
Als het (negatieve) ik dood is blijft het leven, omdat het dan z''n vereenzelviging met het lichaam opgegeven heeft, waardoor de lichamelijke (materiele) dingen geen hindernisen meer vormen.
En een keer leven, enkel in de optiek van het dualistische materiele leven!
Blij met je opmerking!
Heel hartelijk,
Jacky


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 02:14
Voor verhavert3:
... opgeblazen ik onnodig en soms tot in het absurde verzwaard!
Dank Martine, dit te willen overdenken!
Heel hartelijk,Jacky


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 02:12
Voor verhavert2:
... dat materiele leven opgeworpen als een ontkenner van de ziel. Door zich te vereenzelvigen met een materieel lichaam, waardoor hij denkt te sterven als z''n lichaam sterft.
Geleerden overal ter wereld zoeken nu naar een formule om het lichamelijk leven eeuwig te kunnen laten leven. Dit soort dingen kenmerken het ik, het beter te willen weten dan het leven zelf (in z''n bekrompen beperktheid, wordt ons zogenaamd lot door dit ...


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 01:48
Voor verhavert:
Inderdaad is er niemand in staat niet lichamelijk te sterven, dat behoort nu eenmaal bij het leven. En dat is een absolute rechtvaardigheid. De dingen groeien tot zij volgroeid zijn, geven het leven door, en maken zich dan op om te sterven. Elk wezen geeft naar zijn eigen beeld het leven door, zodat het leven eeuwig blijft leven!
Dit zou in alle vredigheid kunnen, maar helaas het ik heeft zich op een bepaald moment in...


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 01:33
Voor trucker klaas2:
... hebben zich onzichtbaar gemaakt, maar delen wel de lakens uit, wij moeten naar hun pijpen dansen (de benzine slaat weer op)!
Het ik is de wellustige opdoener en veelvraat, van de materiele weldaden die ons allen toekomen! Een verkeerde verdeling hiervan is het duidelijkste kenmerk van het ik dat aan ''t werk is! Met dank!
Hartelijk,
Jacky


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 01:22
Voor trucker klaas:
Dat is natuurlijk het bijkomend spijtige aan heel de zaak, het laat sporen na. Het heeft (ook) kinderen opgevoed en dus voorbeeld geweest voor karakters die werden gevormd. Die echter de voordelen hebben gezien, die door het ik te misbruiken mogelijk werden gemaakt! De wantoestanden waarvoor men de ogen ''wijselijk'' sloot (sluit). door zich af te sluiten op domeinen van paradijselijk formaat en allure.
De grootste ikken onder ons ...


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 01:07
Voor De paranoicus3:
... zij met veel toeters en bellen aan de wereld wil verkondigen!
Het ik heeft, voordat het sterft, al dikwijls een schijndood gestorven waardoor het lijkt dat het steeds terugkomt. Dan nog zijn ongelooflijke hardnekkigheid, want z''n Heel hartelijk,
Jacky


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 00:57
Voor De paranius2:
... dat enkel dienend moet optreden.
Inderdaad, men is er steeds op uit de waarheid te betrappen op een onjuistheid, wat natuurlijk niet kan.
Indien wij de waarheid verkeerd hebben geinterpreteerd, is de waarheid niet verkeerd maar onze interpretatie! Maar dat verkeerd interpreteren kan ondertussen al heel wat onheil aangricht hebben!
Voor de leugen is het van het grootste belang dat de waarheid niet bestaat, zoals ...


Jacky Van den Berghe: Woensdag, maart 07, 2012 00:50
Voor De paranius:
Het ik dat onze persoonlijkheid vertegenwoordigt in de wereld rondom ons moet in geen geval sterven. Het ik dat dient om zich kenbaar te maken bij anderen, bvb ik ben de loodgieter.
Het is echter het ik dat zich aanmatigt baasje te kunnen spelen over alles wat bestaat, alsof hij als een god kan wezen, dit ik moet nodig sterven. Want door zijn toedoen komt alle leed op de wereld, hiervoor het onschuldige ik misbruikend ...


Lion10cc: Dinsdag, maart 06, 2012 17:07
Word het ik dan niet (zoals een feniks) herboren?
vriendelijke groet sorry voor het foutje


Lion10cc: Dinsdag, maart 06, 2012 17:05
Eerst wou ik opmerken dat het ego moet sterven, de haat en onverdaagzaamheid oorlog enz
maar dan dacht ik aan reincarnatie wordt het dan niet (zoals een feniks) herboren?


viking-queen: Dinsdag, maart 06, 2012 07:27
en een keer leven ....


verhavert: Dinsdag, maart 06, 2012 06:46
Het levenslot. Eenmaal geboren, moet elke mens het lijden verwachten en niemand is in staat niet te sterven

bijzondere dichten die ik terug meeneem in overdenking Jacky


trucker klaas: Dinsdag, maart 06, 2012 05:57
ondanks het sterven laat het ik zijn sporen na
in karakter-erfenis ,gelijkenis of gemis ....

groet ,klaas


Over dit gedicht
Auteur:  Jacky Van den Berghe Abbo 1Abbo 2
Gecontroleerd door:  
Gepubliceerd op:  06 maart 2012
Thema's:
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de Gedichten-Freaks en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de Gedichten-Freaks blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door Gedichten-Freaks zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.

© Gedichten-Freaks 2024, alle rechten voorbehouden.