Jacky Van den Berghe: | Donderdag, juli 07, 2011 01:36 |
M-Rose4: ... absoluut niets persoonlijks mee bedoelde. Excuses? Heel hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Donderdag, juli 07, 2011 01:35 |
M-Rose3: ... Waar al het leed vandaan komt moeten wij durven onder ogen zien, ook het feit waarom kinderen mis(be)handeld worden, en nog zovele dingen die hemeltergend zijn!. Uiteraard blijft ieders standpunt individueel verschillen, dat noemt men een mening (hebben). ''We kunnen niet kiezen waar we geboren worden en ook niet bij wie'', is dus geen stellige zekerheid. Enkel dat wou ik maar ''even'' aangeven. Dank voor deze reactie op het antwoord waar ik ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Donderdag, juli 07, 2011 01:14 |
M-Rose2: ... om de stellingen dichter bij elkaar te brengen om tot een eventuele verzoening te kunnen komen. Want, de stellingen tegen elkaar op hebben al veel ellende teweeg gebracht al die eeuwen al die voorbij zijn. En ziel die zo een milieu gekozen heeft (waar kinderen eventueel zouden kunnen mishandeld worden), kiest precies dat milieu (volgens die leer) om de nodige lessen uit te trekken. Misschien kwam hij of zij wel uit een verwend nest? ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Donderdag, juli 07, 2011 01:03 |
M-Rose2: Het is niet volgens mij dat ''zielen'' hun ouders en milieu kiezen om in geboren te worden. Dit wordt in een Indische religie geopperd, ik bracht dit maar naar voor om aan te tonen dat niet alleen onze Westerse visie de enige mogelijke zou ''kunnen'' zijn. Ik uiteraard niet dat dat zo is, ik geef alleen maar een andere stelling aan ter overdenking. Opdat wij de dingen langs alle kanten moeten bekijken om tot een vergelijk te kunnen komen. OM de stellingen dichter bij ... |
|
M-Rose: | Woensdag, juli 06, 2011 13:34 |
oprechT | |
M-Rose: | Woensdag, juli 06, 2011 13:26 |
daarentegen kan ik wel resspect opbrengen voor diegenen die van het standpunt blijken uit te gaan dat ze na hun dood terugkomen in een andere levensvorm en het moet een bijzonder treffende houvast bevatten als ze dan nog erbij denken de ze de keuze hebben om te transformeren in wat ze oprech willen worden eind bericht groet |
|
M-Rose: | Woensdag, juli 06, 2011 13:14 |
in reincarnatie moest het deze waarheid bevatten zoals je beschrijft dat iemand kan kiezen waar of bij wie te willen geboren woren hoe verklaar je dan dat soms binnen de muren van bepaalde gezinnen onschuldige kinderen zowel fysiek als mentaal mishandeld worden hebben die dan volgens u de bewuste kueze vooraf gemaakt om in zo''n erbarmelijke levenssituatie op te groeien hoe zien ze later ??? |
|
M-Rose: | Woensdag, juli 06, 2011 13:10 |
ja opvoeding speelt idd een doeltreffende rol maar je kan bij elk onderwerp en begrip een redevoering aangaan en een exegese zoeken ieders standpunt blijft verschillen ahv het individu vrijheid daar strijden zelfs nu nog otelbaren voor inzicht is altijd te verwerven geluk hangt grotendeels af van je eigen woordengebruik wijsheid bevind zich niet op dwaalwegen ze leeft elkel bij de rechtvaardigen van hart die zijn tastbare feiten wat geloof betreft ik geloof helemaal niet |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 03:25 |
Voor wervelende regenboog: Als je dat niet toegeeft om om zomaar toe te geven, ben ik zeker blij, W.V.! Maar het is niet mij dat je blij moet maken, maar jezelf (hoewel ik dat uiteraard ook mag zijn)! Toegeven dat je het met iets eens bent, is zoveel sterker dan je interessant te maken door het geforceerd oneens te zijn (want dat is nogal doorzichtig)! Wat helemaal niet nodig is, even ons ik opzij en de weg ligt open. Onnodige discussies houden ons dan niet mer tegen, ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 03:23 |
Voor wervelende regenboog2: ... zodat wij vroeger daar komen waar wij moeten zijn, gij en ik en wij allemaal. Veel dank dat je komt lezen! Hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 03:06 |
Voor M-Rose: ... afstaan van wat waar is. Maar onze waarheid kan ons zeker tijdelijk een goed gevoel geven, waarna we weer verder moeten gaan. Van de ene steen op de andere springend om uiteindelijk daar te komen waar we moeten zijn, op onze bestemming. En dan kan inzicht en vrijheid komen! Bedankt dit aan te brengen, M-Rose! Heel hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 02:52 |
Voor M-Rose: Nochtans wordt er beweerd dat wij onze eigen ouders kiezen om bij geboren te worden (religies die in de reincarnatie geloven). De ziel kiest de omstandigheden waarin het zijn levenslessen kan leren om verder te gaan op zijn weg. En indien dit waar zou zijn, zou dit prachtig zijn op velerlei wijzen. Tot we inzicht hebben en de vrijheid om zelf te kiezen, maar wanneer hebben we dat? Want ''onze'' waarheid kan mijlenver ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 02:38 |
Voor teun hoek: Dat is zeker waar, Teun. Wie het ware zoekt kan niet anders dan bij het ware terechtkomen, want elk pelletje dat het ware overtrekt moet worden weggedaan. Wie naar het ware niet zoekt, kan het niet vinden! Dank voor je terechte opmerking! Hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 02:20 |
Voor De Paranoicus: Een prachtige vaststelling die je hier doet, Ayesha! En inderdaad, tenzij minder bonafide schepselen (waw!) ons bij wijze van spreken willen verplichten tegen het zo geschapene in te gaan (om hun leeg maar fladderend leven mogelijk te blijven maken)! Met dank, Hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 02:09 |
Voor trucker Klaas2: ... zonder dat wat ook leeft het leven te betwisten. Van het onbewust leven naar het bewust leven (in zaligheid tijdens ons leven dat ons is toegemeten). We hebben eeuwen de tijd om dit te bereiken, tenzij we het leven op de planeet blijven in de weg staan, en het vernietigen Maar zover komt het niet indien we ons vertrouwen in God, en in de mens, blijven stellen! Hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 01:57 |
Voor trucker Klaas: De dood van ons lichaam is het gevolg van dit leven in de materie, wat elk materieel zijn zo vergaat. Plant, dier en noem maar op, zelfs de zon schijnt ooit in de toekomst een einde te zullen kennen! Het gaat duidelijk niet om onze dood, maar om ons leven dat wij de tijd dat het leeft alles moeten geven wat het toekomt. Misschien (misschien) om te leren in vrijheid te kunnen leven, ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 01:39 |
Voor zomerkind: Kan moeilijk anders, denk ik, Eddie! Hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 01:37 |
Voor Windwhisper2: ... manier beargumenteerd, uiteraard. Dank voor je opmerking, Cobie! Hartelijk, Jacky Doe ik, want wie goed voor zichzelf zorgt bewijst hierdoor de wereld een dienst, en geeft ons de kracht al eens te helpen bij wie dat niet (meer) kan! En, vermits je deze raad geeft weet ik dat je een voorbeeld bent. Dank je! |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 01:27 |
Voor Windwhisper: Vrijheid van leven en ieders ''mening'' naar waarde schatten! Een van de grondslagen van de democratie! Maar een mening tot waarheid verheffen, lijkt me iets te ver te gaan. Want onze eigen waarheid blijkt telkens en in feite maar een mening te zijn. Maar toch moet iedereen het recht (blijven) hebben op een eigen mening. Want al die meningen kunnen naar een (de) oplossing leiden, indien er op een redelijke ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 01:11 |
Voor Godvader3: ... durft nogal eens beperkt te zijn (exuses), Maar ik doe m''n best iedereen zoveel als mogelijk te volgen. Bedankt om te lezen! Hartelijk, Jacky |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 01:08 |
Voor Godvader: ... zijn, door ons mensen. Het lijkt wel aan de mensen van deze tijd te zijn om deze complexiteit uiteen te rafelen, of althans toch de oorzaken ervan bloot te leggen. In volle vrijheid, want als het gedwongen wordt door een of andere omstandigheid is er weer een reukje aan. Dan is het weer tegen tegen, om tegen te zijn. Je verhalen zijn telkens nogal lang uitgevallen, wat absoluut niet als kritiek bedoeld is, maar m''n tijd ... |
|
Jacky Van den Berghe: | Woensdag, juli 06, 2011 00:56 |
Voor Godvader: Vanzelfsprekend kan en mag je het niet eens zijn met ik schrijf, Godvader, voor iedereen de volledige vrijheid is het standpunt van waaruit ik steeds vertrek. Zelfs kritiek mag volop, met slechts een voorwaarde n.l. dat ik van antwoord mag dienen als het ''effe'' kan. En indien de kritiek bedoeld is om dichter bij ''de'' waarheid van de dingen rondom ons te komen. Die door de eeuwen heen complexer en complexer gemaakt ... |
|
M-Rose: | Dinsdag, juli 05, 2011 11:39 |
we kunnen niet kiezen waar we geboren worden en ook niet bij wie tot we inzicht hebben en vrijheid om de keuzes zelf te bepalen van leven |
|
teun hoek: | Dinsdag, juli 05, 2011 11:37 |
de waarheid van het leven is een zoektocht waard. | |
wervelende regenboog: | Dinsdag, juli 05, 2011 07:53 |
ik ben het hiermee eens... wonderlijk...ik kan dit zomaar toegeven....ik ga vooruit... ;) goede nacht Jacky ben je nu blij voor mij? :P hgr wr |
|
trucker klaas: | Dinsdag, juli 05, 2011 07:51 |
het leven kent helaas vele waarheden met de roep van de dood als uiteindelijke waarheid .... groet ,klaas |
|
zomerkind: | Dinsdag, juli 05, 2011 07:40 |
is dat zo jacky:) gr eddie |
|
windwhisper: | Dinsdag, juli 05, 2011 07:08 |
vrijheid van leven in ieders waarheid naar waarde te schatten lieve groet Cobie goede morgen Jacky het is prettig te weten dat oprecht leven een waardigheid vereist ik filosofeer er wat op los zorg goed voor jezelf op deze "doe" dag |
|
Godvader: | Dinsdag, juli 05, 2011 03:31 |
een nadenkertje waar ik ''t ni perse mee eens ben..gelukkig heb ik die vrijheid!:D weer graag gelezen...dank voor je reactie bij mijn lange verhaal.. gr. G |
|
Auteur: Jacky Van den Berghe | ||
Gecontroleerd door: | ||
Gepubliceerd op: 05 juli 2011 | ||
Thema's: |