corner
 
   Een trofee waard 13
corner
11 maart 2010 Stuur e-mail Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Filosofie / Geen Thema / Geen Thema


 
 
Filoëzie
 
Uit 'Het leven'
(doorlopend)
 
 
5.
 
Een trofee waard
 
Men noemt liefde liefde die wij als
liefde bestempelen.  Wij willen het zo,
wij eisen het zo.  Het moet maar,
want wij denken het zo.  Verkeerd
denken, is ook denken.  Olie drijft
boven.  Maar vuile ook, nog meer
zichtbaar en zij maakt het leven kapot,
inplaats van het te smeren.  Waanzinnig
worden wij van het verkeerde denken.
Het verkeerde brengt verwarring, het
haalt alles dooreen.  Nacht wordt dag,
man wordt vrouw.  Als ons leven wegebt,
denken wij dat het overvloedig wordt.
Goud wordt klatergoud, maar we voelen
ons er prettig mee en rijk.  Wij hèbben
veel!  Geen enkele waarde wordt nog
hooggeschat, waardeloos worden de
waarden.  Elk banaal feit wordt een trofee
waard geacht.  Waar wij ernstig moeten
zijn, klinkt een holle lach.  Een waardeloos
lachgeluid.  Een lachgeluid dat eigenlijk krijt
als je goed luistert.  Ja, we gaan naar een
tijd zoals de middeleeuwen.  Een preutse
tijd, want wij geloven in de dualiteit.  De
golfbeweging van dan eens dit dan eens dat.
Maar, wij proberen haar op te heffen door
onze verkeerdlijkheid, omdat we 'ergens'
gewaar worden dat het niet juist is.


- Jacky Van den Berghe -

Gecontroleerd door:

       

   Reactie op dit gedicht
corner

Jacky Van den Berghe vindt het leuk als je reageert op dit gedicht

Nog geen account bij de Gedichten-Freaks?
Vul hieronder je gegevens in om te registreren
en laat gelijk een reactie achter.

Je schrijversnaam
Wachtwoord
Wachtwoord nogmaals
E-mailadres
Los de som op:
4 keer 4 =
Bericht
Let op maximaal 499 tekens!

 


 Ayesha Maliangkay corner
Vrijdag, maart 19, 2010 09:49 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ja, natuurlijk, mevrouwe Majesteit!
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 14:57 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
niet echt veel,of juist wel, jij kan beter schrijven, ik kan beter tegen kritiek?
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 13:07 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ja, en wat is daar dan het verschil tussen?
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:53 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
met die drogreden scherm je zelf altijd,ik lees je altijd graag en met volle aandacht, maar af en toe vind ik dat je doordraaft, het maakt ook niets uit, iedere schrijver van laag tot hoog, of noem het een onzinschrijver zoals ik, houdt van zijn geesteskind, en daar mag men nooit de draak mee steken, het zijn toch altijd stukjes kwetsbaarheid die je deelt,en zo sta je daar dan ook in het openbaar, jij, ik,met z`n allen die het durven, ik laat alles staan, jij haalt alles weg, en dat bedoel ik..
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:52 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Geen reacties meer? :D Dan maar een verjaardags borrel (Smirnoff!) Voor Jarige Job, met een nieuwe job!
Grijns

Heil Wilders, lieve Wilders :D
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:50 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Alles wat ik afbreek zijn valse en foutieve argumenten. Daar zoeken ze maar een ader voor uit.

Dat iemand het zelf niet weet doet mij zwichten, terwijl zij die dat misbruiken, mij zoeken te verplichten. Fout, dus!
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:49 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Sorry, hoor, even Jacky-persiflagetje hier, he he he
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:47 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
2:
... Het onderscheid wordt gemaakt, door hen die he niet begrijpen, waardoor zelfs ''het zelf'' zich haast zou vergrijpen, ha ha ha!

 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:46 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Dat (drogreden-) argument, heb ik al zo vaak gehoord, nee, beste 88, het ''zelf'', dat begreep jij schijnbaar niet, is onvoorwaardelijk, dus om jezelf ''geniaal'' te noemen, hoef je alleen het ''zelf'' te bereiken. Het ''IK'' dat zich geniaal noemt, doet dat met voorbedachte raden, om er beter uit te komen dan een ander.
Terwijl het ''zelf'' in feite geen onderscheid maakt!
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:43 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
onder jouw gedichten is het nooit een wanorde, men staat er niet onder, dat durven ze niet, je bent georganiseerd en snoeit meteen alles wat jij als onkruid ziet, de mooiste bloemen maai je mee omdat je zo geniaal schrijft
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:41 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
de grenzen van genialiteit? wie dat zegt van zichzelf heeft al een te hoge dunk van zichzelf, dat zal geniaal dan wel zijn, je bent dan dus de enige die het is, en dan? Moet ik( of een ander) die dan naar de mond gaan praten?
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:37 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Halo, ik verwijder alleen gedichten als het een wan-orde eronder wordt, niet om kritische opmerkingen.

Ik zou niet bepaald zeggen dat ik reacties verwijder, dat doe ik om iemand te laten voelen wat hij/zij zegt, zonder te hoeven terug schrijven, want het typen gaat mij niet gemakkelijk af, zenuw en pees letsel, beiden handen.
Soit.
 
 lexx corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:35 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
ik probeer te kleuren ja.
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:35 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
88, kunst kan niet zomaar, dat leef je en het leeft je, je leeft ervoor, je kunt als je de 30 gepasseerd bent nog wel beginnen, maar het lijkt me stug dat dat lukt, maar er zijn er meer die het deden. Bvb Rousseau.
Die begon na zijn vijtigste.

Maar kan alleen als je durft de grenzen van genialiteit aftasten, etc.
Niet zomaar.
 
 lexx corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:34 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
polemiekfreak shit en waardeloos. is er iemand boos? hallo.
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:32 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
jouw werk is absoluut niet waardeloos, je hebt lef en een dosis kennis van die materie, maar je schijt wel in je broek als je er een kritsche blik op krijgt, dan verander je een een polemiekfreak en veegt met popla de woorden af, en dat vind ik shit
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:30 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ik hou het amper vol te antwoorden, verdorie, wat nou ''leven in de brouwerij''?

Ik heb hier een fles Vodka, en die drink ik op de verjaardag van Jarige Job :D

Niet zo beckvechten, joh, Nederland gaat voort!
Nu kunnen we tenminste zeggen dat onze Wilders de verkiezingen wint, nou? Dat wil toch iedereen?
Sluit de grenzen! Basta
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:27 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
2:
...''zelfbeeld'' hoog te houden.
Ik zeg niet dat mijn werk waardeloos is.
Om dat ieder prutser zelf weet hoe waardeloos zijn/haar werk is. Wie zegt te kunnen schrijven, zegt kunstenaar te zijn, dat berust niet op talent alleen. Maar daar moet je voor leven!
Anders haal je het niet!
Heil Wouter Bos.

Dag Dag!
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:27 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
en dat polemiekgedoe, ach, je wilt leven in de brouwerij, zolang het maar niet bij jou is
 
 lexx corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:26 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
zeg! kan het misschien wat stiller?!
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:25 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
neen ayesha, ik probeer van jou te leren, en dat zie je niet, of wil je niet zien, ik heb wel geleerd om minder bang te zijn als er iemand zijn scheur open trekt, daar ben ik alvast in gegroeid, nu jij nog respect krijgen voor je lezers die iets hardop durven te zeggen..
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:24 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Polemiek??! Waarom, redeneren, met drogreden?!

Ga nu fietsen, joh. Sjonge!
Drog-reden, moet ik dat soms ook nog spellen voor je?

Kom maar met werrkelijke argumenten, want zo negeer ik je dadelijk dood. Als je een mening hebt, moet jij dat weten. Maar drogreden mijn werk niet. Want om rotzooi te verdedigen, kun je beter advocaat worden. Je weet dat ze schuldig zijn, of jijzelf. Maar verdedigt ze met al je macht, gezien je geld nodig hebt en een vracht aan leugens, om je ''z
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:21 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
He wordt eens even wakker, en kom bij zinnen, zeg, wat denk jij nu?!

Wil je mijn werk, soms gelijkmaaien aan die crap die jij schrijft?!

Ga heen, gauw, nu, er is iets volkomen corrupt aan jouw standpunt!

Dag dag!
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:18 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
ayesha,wanneer je je zelf verdiept in wat de andere schrijver bezighoudt en je er niet boven verheft zul je ontdekken dat het hier niet saai is, jij wordt niet of nauwelijks becommentarieerd omdat je het niet toelaat, vind je dat zelf ook niet jammer? echt uitnodigend ben je niet, en als het je niet zint delete je de reactie of het hele gedicht..je hebt veel te melden, maar hier zet jij de deur zelf niet open, je bent lichtgeraakt en dat mag, maar zeg niet dat het saai is, dat creeer je zelf..
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 13, 2010 10:05 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ik had er echt zo de pest over in!
Sorry!
Tot gauw! Mijn gedicht ''Pad economie - 1'' heb ik net geplaatst.
Zou ook jou willen uitnodigen eens op de Lettertempel te komen, vanwege gebrek aan niveau daar! Ha ha ha, kunnen je hard gebruiken, denk ik!
Ik stuur ze nu naar GedichtenFr. En Lettert. in!
Beter maar, want werd hier saai.
Ayesha
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 03:44 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Quicksilver:
Begrijpelijk en zeer herkenbaar. Blij dat je gelezen hebt, Dicky, en je intentie te willen reageren!
Dankbaar groetje,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 03:41 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor lion10cc:
Ik heb het inderdaad over de algemeenheid, niet bepaald over individuen. Maar een maatschappij is een optelsom van individuen, nietwaar? En het is over gisting (nou ja) dat ik het heb, die tenslotte verantwoordelijk is (wij met zijn allen samen).
Zie ook bij Ana en 88.
Het tekent zich inderdaad donker af, maar wij kunnen ingrijpen! Tot deze positieve gedachte kan men allen maar komen, als men he negatieve ten gronde bekeken heeft! Met dank!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 02:29 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Spring4:
... maar op een andere manier brengen. Wie naar het voetbal gaat verwacht niet of verlangt niet dat hij een circus zal te zien krijgen!
Wie op geheel eigen wijze dit leven leeft, is een sterk mens. Een positief ''individu'' zijn is prachtig (en sorry, ik meen dat ook te zijn).
Maar toch moet men eens ernstig kunnen zijn, al was het maar om het watertrappelen te kunnen laten ophouden. Vraag excuus voor dit (weer) veel te lange antwoord, sorry!
Heel hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 02:16 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Spring3:
... deze geschriften (ik-cyclus) de (deze) dingen te schrijven zonder dat ik er zelf tussen kwam met de bedenking ''Wat men hier zou van denken''. Met een zekere vastgehouden resoluutheid heb ik dit risico genomen, zonder er af en toe een grapje tusen te moffelen om wat het gangbare gebruik is te volgen en om de mogelijkheid om aanvaard te worden te vergroten.
Mensen die eerder lachend van aard zijn, moeten hun ''boodschappen'' dan ...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 02:05 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Spring2:
... je kop in ''t zand steken. Positief beginnen denken kan alleen maar indien men het negatieve door en door kent (zie ook bij Anastacia).
Maar men legt het soms uit alsof ik iemand zou zijn die niet kan lachen, alsof ik een verzuurd en verstokt iemand zou zijn. Maar dit is uiteraard een verkeerde indruk, die ik geef toe, wel begrijpelijk kan zijn (het is te zien ''hoe'' je dit alles leest). Het opzet van deze ...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 01:56 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor spring-in-het-veld:
Zeker sta ik hier nog achter, 88, dit is tien-elf jaar geleden geschreven en heb dit zoals alles herhaaldelijk herlezen en herlezen! Nu pas komen dingen aan bod die in het geschrift voorzichtig (bijna verboden) aangehaald worden, is m''n bijna dagelijkse ervaring momenteel media allerhande. Dus, ik ben me zeer goed bewust van wat ik zeg. Men moet positief in het leven staan, maar positief zijn is niet gelijk aan ...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 01:44 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Ayesha Maliangkay:
Je had me me al laten weten dat je zou stoppen met schrijven! Maar ''Tot nooit meer ziens''... enzovoort, laat me (misschien?) een tijdelijke balorigheid zien!?
Ik hoop voor jou dat dit vlug overgaat. Maar een tijd niets doen kan wonderen verrichten!
En... intelligentie meten kan maar een moment-afdruk zijn zoals een kiekje waar je toevallig niet goed opstaat, ha ha ha.
Ik wens je veel klare inzichten toe! Zeker tot ziens, hier!? Tot later!
Heel h
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 01:31 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Anast2:
... willen zien, onstaat de positieve gerichtheid! Positief en negatief zijn elkaar aanvullende dingen, zoals alles in het dualistische, in een harmonisch geheel vallen deze dingen weg!
Vanuit de negatieve ervaringen zijn we beter af indien wij er posiviteit tegenover zetten. Die dingen moeten altijd in evenwicht zijn om ons goed te voelen.
Uiteraard is hier nog veel meer over te zeggen.
Blij dat je mijn reactie kon waarderen, Ana!
Heel hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Vrijdag, maart 12, 2010 01:18 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Anastacia:
Enkel bij ''juist denken'' valt de houding die wij aannemen positief en/of negatief weg. Maar indien men de vinger niet op de wonde legt, kan men ze ook niet genezen. Indien men de wonde niet onderzoekt (negatief bezig zijn), blijft ze zoals ze is met de nare gevolgen van etteren en zo voort tot het ergste. Met de maatschappelijke wonden is dat net hetzelfde, indien men het negatieve niet wil zien ontaardt het, ten langen leste. Bij het wel ...
 
 Quicksilver corner
Donderdag, maart 11, 2010 21:37 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
heb het gelezen, maar ik heb vandaag niet zoveel tijd om uitgebreid te reageren!

liefs,dicky
 
 Lion10cc corner
Donderdag, maart 11, 2010 20:06 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
voor een zware natuurramp wij egoisten zien geen leven waar leven is de aarde leeft en wij misbruiken ze als dat verdergaat ziet het idd somber (donker) uit graag gelezen en herlezen mvg leon
 
 Lion10cc corner
Donderdag, maart 11, 2010 20:04 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
het is reccessie en er zijn verschillende klimaatmaatregelen niet voldaan ( de kyotonorm) ik geloof zoals Anastacia dat positief denken helend werkt maar denk dat je het eerder tegen de maatschappij hebt i.p.v het individu en dan heb je gelijk wij (die zoveel kunnen) zijn ongezond voor de aarde als maatschappij met onze energie wensen en ons olieverbruik in dat opzicht zie ik de middeleeuwen waar niemand iets wist men taste in het donker nu ook er beginnen reeds gevolgen zichtbaar te worden voo
 
 spring-in-het-veld corner
Donderdag, maart 11, 2010 15:49 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
slechts een mens wat het hoofd boven water houdt en de lach opzoekt omdat het watertrappelen op die manier beter vol te houden is, ja ach, even geen poing ditmaal..
 
 spring-in-het-veld corner
Donderdag, maart 11, 2010 15:48 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
jacky, eerlijk gezegd begrijp ik dit stukje ook niet, althans, begrijp wel wat je zegt, maar de stemming die je neerzet niet, waarin je dit geschreven hebt bedoel ik,want het is jaren geleden toch? sta je hier nog steeds achter?lees anastacia, dat scheelt tikwerk, zo is het wel,ik ben zelf de joker, het lachtype, maar betekent echt niet dat ik de waarde van goed niet ken, ik ben een individu die het op geheel eigen wijze dit leven moet leven, en respecteer zo veel, ik ben geen god of godin
 
 Ayesha Maliangkay corner
Donderdag, maart 11, 2010 14:27 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ik word wel bakker, meer geschikt voor middenmoot IQ zoals dat van mij.
 
 Ayesha Maliangkay corner
Donderdag, maart 11, 2010 14:26 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Als ik zie wat ik presteer de afgelopen tijd, nou, dan zeg ik: vaarwel!

Tot pasen en pinksteren op een dag vallen.

Helaas zal ik dan jouw werk ook niet meer becommentarieren. En helaas is dat het einde van een tijdperk.

Dag!
 
 Ayesha Maliangkay corner
Donderdag, maart 11, 2010 14:09 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ik stop met schrijven, goeiedag!
Tot nooit meer ziens. Ik heb er de pest aan gekregen.
 
 Ayesha Maliangkay corner
Donderdag, maart 11, 2010 13:15 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Als alles wegebt komt alles terug, soberheid is rijkdom. Want alles bezitten betekent om zo weinig mogelijk te hebben. Op de rijkdom na van onze ziel.

Allen zijn we debiel, heel misschien slechts seniel. Dirigeren wij elkaar van links naar rechts. Wat rest is een tijd van nauwdenken en bemoeizucht.
Amen (hier wens ik geen deel van te zijn).

Groet,
Ayesha
 
  Anastacia corner
Donderdag, maart 11, 2010 13:05 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
door verkeerd te denken altijd negatief te zijn gebeuren in je leven ook geen goede dingen maar als je pocitief denkt dan gaat het meestal beter zo ervaar ik het meestal sterk schrijven bedankt voor je reactie bij mijn gedicht vandaag gaf veel steun liefs ana
 
Vorig gedicht | Volgend gedicht

corner Auteursrecht
 
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de gedichten freaks en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de gedichten freaks blijven te alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door Gedichten-Freaks zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.



Sitemap overzicht - Privacy Policy