corner
 
   Lijden hoeft niet 7
corner
05 maart 2010 Stuur e-mail Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Filosofie / Geen Thema / Geen Thema


 
 
Filoëzie
 
Uit 'Het leven'
(doorlopend)
 
3.
 
 
Lijden hoeft niet
 
Menselijk, al te menselijk.  Onmiddellijk
bereid te helpen, maar die zak voedsel
brengt niet op.  Hij moet gratis worden
gegeven.  Meer nog, hij 'kost' geld!
Jarenlang gezocht om een, min of meer,
schokbestendige zak te ontwerpen.
Eindeloze jaren lang voor diegenen in
nood.  De 'know how' gaat in de eerste
naar wapens die in nood brengen.  En,
'het weten hoe' moet worden betaald.  Dat
weet iedereen, dat krijgt men niet gratis.  Niets
krijgt men gratis.  Leed, men knijpt de ogen
even dicht, men kijkt de andere kant op.  Het
leed vergeet.  Heel vlug.  Dŕt, zegt men, is
gezond voor onze menselijke geest.  Voor
onze luchthartigheid.  Leed wordt rap
vergeten, door hen die het niet is aangedaan. 
Maar leed vergeet nooit.  Nooit wordt leed
vergeten.  Nooit.  Want leed wordt
doorgegeven, overgezet als een  kwalijke
ziekte.  Het wordt 'schijnbaar' vergeten.
Schijnbaar, men močt de wonde laten helen
of men wordt verstoten.  Maar honger blijft
honger.  Een been dat weg is, blijft weg.
Echter, een kind dat sterft blijft leven.  Zulke
wonden helen nooit volledig en betekenen
de volgende smart voor velen.  Voor allen,
want uiteindelijk ontkomt niemand aan het
onrecht van het leed.  Tenzij, wij terug mens
worden, geleid door het zelf, door het ik dat
luistert naar de geest.  Lijden hoeft niet.  Het
is niet waar, als men dat zegt.  Men zegt dat,
maar het is niet waar.  Tenzij, men zich laat
leiden door het al te menselijk ik.  De
pseudo-geest die zijn beperktheid overschat.
Het ik dat de dood moet sterven, wil men
leven.  Als het sterft begint het ik te leven.


- Jacky Van den Berghe -

Gecontroleerd door:

       

   Reactie op dit gedicht
corner

Jacky Van den Berghe vindt het leuk als je reageert op dit gedicht

Nog geen account bij de Gedichten-Freaks?
Vul hieronder je gegevens in om te registreren
en laat gelijk een reactie achter.

Je schrijversnaam
Wachtwoord
Wachtwoord nogmaals
E-mailadres
Los de som op:
4 keer 4 =
Bericht
Let op maximaal 499 tekens!

 


 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 04:02 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Gato-B:
De hoogste graad van alertheid zal nodig zijn, goed gezien!
Jacky
 
 gato rosso corner
Zondag, maart 07, 2010 03:47 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
grenzen dicht: niemand erin noch eruit.. kan er mn vinger niet op leggen, maar het voelt niet goed gewoon.
 
 gato rosso corner
Zondag, maart 07, 2010 03:46 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
dat is gelukkig afgedicht door een geweldig maatpak, hoge hakken, tanden van porcelein.. maar.. ik zie iets ergs in de nabije toekomst. ik zeg het je.. de hoogste graad van alertheid is geboden, wat mij betreft..
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 03:15 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor gata roso:
Kan zeker! Onzekerheid maakt angst, goegeweten!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 03:12 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Spring-B:
Dit had ik moeten weten, en ik dacht zo iets, maar ik had iemand anders voor, ha ha! Mijn liefste eigenste 88, goed zo! En natuurlijk ben ik niet boos, waarom zou ik? Je opmerking(en) waren overigens terecht, maar niet voor iemand die me beter kent, hei hei! En zie, het licht dat kwam, het licht!!
g.g. (groetjes grapjas).
Hartelijk,
Jacky
 
 gato rosso corner
Zondag, maart 07, 2010 02:51 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
ik, aardworm onder der geleedpotigen.. ik moet er nog even aan wennen misschien :) kan he?! ''bang'' wat is ''angst'' ?! onzekerheid ofzo.. dat eerder xx
 
 spring-in-het-veld corner
Zondag, maart 07, 2010 02:20 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
jacky, sorry dat je mijn handschrift niet herkent, dat is mijn fout, ik ben het, je lieve eigen88grommmm, ik wilde heel even een andere naam uit privacy, mijn hele dichtgeschiedenis staat hier nog steeds onder mijn naam dus dacht ik, dat doorzien de schrijvertjes wel, of lezen het af aan mijn taalgebruik, pfff...

kusknuffel, niet boos worden he?

poing poing poing.. ;)
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 02:10 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ayesha2:
... wenden om zijn evenwicht te bewaren of om het ''tijdelijk'' te verliezen!
De weerloosheid van het waardevolle!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 02:06 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Ayesha Maliangkay:
Kunst moet op een (milde) manier arrogant zijn!? In elk geval is de mens anders door zijn andere levenswijze, door zijn confrontatie met de diepere of hogere dingen van het leven. Een confrontatie die de ''gewone mens'' niet aangaat wegens zijn andere interesses. Waardoor de kloof tussen kunstenaar en (ongeinteresseerd) publiek bepaald groter kan worden. Doch, op bepaalde oer-momenten in het leven, kan men zich tot de kunstenaar ...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 01:57 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Spring3:
... daardoor kan het ''lijken'' alsof ik doe dat ik de wijsheid in pacht heb (mijn excuus hiervoor dan). Maar om deze dingen te kunnen zeggen moet ik deze stellingen op deze manier aanhouden!
Hopelijk wil je dit zo begrijpen?
...ben ik niet van je gewend...
Ik dacht je hier nog niet te hebben mogen ontmoeten, welgekomen en in iedere geval bedankt dat je komt lezen, zoals uit je reactie blijkt.
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 01:47 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Spring2:
... boven de massa te verheffen (massa, wat ik zo al een vies woord vind). Ik stel me wel, als schrijver in de plaats van iemand die dit kan zien. Inderdaad, op gevaar af van al te pretentieus over te komen! Hoewel een oprechte nederigheid hiervoor geboden is, anders is deze diepgang niet vol te houden. En inderdaad, als kunstenaar waag ik me dieper en verder dan de doorsnee-mens meestal doet (hij heeft andere bezigheden!). Daardoor kan ...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zondag, maart 07, 2010 01:37 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor spring-in-het-veld:
Wij de mensen, voeg ik er meestal aan toe, wat automatisch inhoud dat ik daar ook bijhoor, toch! Ik ben zoals alle mensen zijn, echter: ''Tenzij, wij terug mens worden, geleid door het zelf, door het ik dat
luistert naar de geest'', zeg ik hierboven. Wie het ik (kan) laten sterven tijdens dit leven, ''kan'' de wijsheid verwerven. Dit is een waarneming, die door velen onbewust gedaan wordt. Hier is geen sprake van zich ...
 
 Ayesha Maliangkay corner
Zaterdag, maart 06, 2010 08:27 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
''Kunst moet arrogant zijn''



Mijn vader is beeldend kunstenaar en zijn academie leraar vertelde dit. Kunst moet boven de middenmoot verheven zijn.
''Alles van waarde is weerloos''

Het moet ''onaantastbaar'' zijn!

Lieve groet,
Ayesha
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 06, 2010 02:39 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
3 ik weet niet hoe ik het juist kan verwoorden, maar het klinkt of leest zo verheven, alsof je de wijsheid in pacht hebt, en wie kan dat jaren voor het stervensmoment hebben?
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 06, 2010 02:31 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
2 schrijver van dit verhaal.
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 06, 2010 02:28 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
omdat je over jezelf heen praat, in dit stukje doorlopend gedicht verheft de schrijver zich boven de massa, en dat werkt niet, een overleden kind leeft voort, ja.een geamputeerd been geeft fantoompijn ja. dat is allemaal waar, het slot is ook waar, maar de rest klopt niet, je moet jouw woorden geloven, en dat is dan weer niet zo ruimdenkend en ben ik niet van je gewend, je spreekt over hen men en weet ik het allemaal, maar niet over jouw ik, en jij bent toch ook een mens? niet alleen de schrijv
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 02:03 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor spring-in-het-veld:
Het is natuurlijk mogelijk dat je het hier niet mee eens kunt zijn, s.i.h.v.! Mag ik je vragen me te willen zeggen waar ik dubbel ben, want het ontgaat me!
Het is vanzelfsprekend ook mogelijk dat je te vlug gelezen hebt!
Toch blij dat je dit aangeeft, dank daarvoor!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:54 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Quicks2:
... leidend ik daargelaten heeft en zelfs overwonnen.
Bijzonder dank voor je opmerking, Dicky!
Hartelijk,
Jacky
 
 spring-in-het-veld corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:51 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
niet mee eens jacky,je bent in dit schrijven heel dubbel, mogelijk te snel ingestuurd of vergeten naar de andere kant te kijken?
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:51 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Quicksilver:
Niet eerder dan als het eigen ik (leiden) is overwonnen! Excuus indien ik nu een beetje overdrijf, Dicky, maar deze uitspraak benadert bijna van een volmaakte waarheid!
Op kleiner schaal hangt het nogal eens van ons eigen ''beleid'' af hoeveel wij moeten lijden, zelfs een positieve houding kan ons soms doen lijden via anderen dan. Die laten zich dan nog leiden door hun ik-eigengereidheid, waar iemand die zijn (ten onrechte) ...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:37 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Switi2:
... alle soorten van wanbeleid, ook op het onze als dat zo is!
Geloven dat er verandering mogelijk, dat het kan, anders zullen wij (de mensen) alleen maar verliezen en zal het lijden denkelijk alleen maar vermeerderen! En dat kan de bedoeling niet zijn!
Dank voor de zon die je me wenst, Switi! Een leuk weekend!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:28 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Switi Lobi:
Heel zeker dat het ene met het andere te maken heeft Switi! Want met een goed beleid wordt er minder geleden! Dan kunnen wij alleen maar nog lijden door anderen hun wanbeleid, wat dan weer van ons beleid afhangt of we die anderen bewust maken van hun wanbeleid! In feite moeten we elkaar opvoeden om te leren zo goed mogelijk te leiden, en dat kan niet anders dan door gerechtvaardigde, maar toch een milde, kritiek te leveren op alle...
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:20 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Vogelvrije:
Inderdaad, dit is een uitspraak van Nietzsche. Heb eigenlijk geen asteriks * geplaatst bij deze uitspraak om aan te geven dat dit van Nietzsche is, omdat ik er van uitga dat dit wel algemeen gekend en geweten is! Ik heb het dus vrij in mijn context gebruikt. Maar toch blij dat je het opmerkte!
Veel dank om te lezen!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:12 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Ayesh2:
... uit de wereld moeten helpen. Het lijden is aanwezig, maar wij (de mensen) kunnen het verzachten, althans wij kunnen het proberen.
Elk tij kan keren, ook de ''wereldse getijen''!
Bedankt voor je opmerking!
Hartelijk,
Jacky
 
 Jacky Van den Berghe corner
Zaterdag, maart 06, 2010 01:06 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Voor Ayesha Maliangkay:
Prachtige opmerking, Ayesha: wij zullen van ''wat niet weet wat niet deert'' af moeten komen! Wij zullen het moeten ''willen'' weten om het te kunnen veranderen!
Er is geen mens die al het lijden van de mens kan dragen, maar doordat dat niet kan wil dat niet zeggen dat wij het lijden moeten veronachtzamen, een beetje zoals zeggen dat het al te menselijk is, en we het daarom klakkeloos moeten aanvaarden. Wij zouden het ''zoveel als mogelijk'' ...
 
 Quicksilver corner
Vrijdag, maart 05, 2010 15:03 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
helemaal mee eens!Niemand ontkomt aan het lijden, niet eerder als het eigen ik (leiden) is overwonnen!

fijn weekend,liefs
dicky
 
 switi lobi corner
Vrijdag, maart 05, 2010 08:25 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Leiden en lijden.. het ligt dichterbij elkaar dan de kern van de zaak doet lijken.

Mooie dag Jacky, ik wens je zon.
Groet,
switi lobi
 
 vogelvrije corner
Vrijdag, maart 05, 2010 07:35 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
mensenlijk, al te mensenlijk.
nietzschen!
gaafstukje, graaggelezen.
 
 Ayesha Maliangkay corner
Vrijdag, maart 05, 2010 05:47 Alle gedichten bekijken van deze schrijver
Liever een andere kant op kijken, als ik iemand zie lijden? Waarom, niet dat ik geen sadist ben hoor, ha ha ha, maar daarbij komt nog eens dat het ongezond is voor iedereen als wij het lijden ontkennen!

We zullen van de theorie ''wat niet weet wat niet deert'' af moeten komen.

Met lieve groet,
Ayesha
 
Vorig gedicht | Volgend gedicht

corner Auteursrecht
 
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de gedichten freaks en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de gedichten freaks blijven te alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door Gedichten-Freaks zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.



Sitemap overzicht - Privacy Policy